Twitter

Sosiaalisen median kanavista itse käytän eniten mikroblogipalvelu Twitteriä. Se on muunmuassa erinomainen uutislähde helppokäyttöisyyden ja välittömän tiedonkulun takia. Lähdekriittisyyttä on toki hyvä olla ehkä normaalia enemmän, aktiivisia käyttäjiä kun on yli 321 miljoonaa. Twitter vaatii rekisteröitymisen. Rekisteröityneet käyttäjät voivat seurata muita käyttäjiä, kirjoittaa enimmillään 280 merkkiä pitkiä twiittejä, tykätä muiden käyttäjien twiiteistä sekä uudelleentwiitata niitä eli jakaa omille seuraajilleen. Twiitteihin voi liittää myös kuvia ja videoita. Twitterissä voi myös lähetää yksityisviestejä muille käyttäjille. Yksityisviesteissä ei ole merkkirajoituksia.

Kun Twitterissä on niin paljon käyttäjiä, siellä on myös paljon erilaisia käyttötarkoituksia. Osa jakaa vain omaa elämäänsä ja siinä tapahtuvia juttuja, kun taas esimerkiksi poliitikot voivat ajaa omaa agendaansa ja keskustella ihmisten kanssa. Toimittajat ja median edustajat ovat usein aktiivisia Twitterissä. He hakevat uutisaiheita, jakavat omia artikkeleitaan ja käyvät myös keskusteluja. Maailman suosituimpia Twitter-käyttäjiä seuraajien määrässä mitattuna ovat esimerkiksi Barack Obama ja Katy Perry.

Omalla Twitter-syötteellä on lähinnä kaikenlaisia urheilu-uutisia ja muita urheiluun liittyviä havaintoja ja keskusteluja. Olen käyttänyt Twitteriä vuodesta 2012 saakka. Mielestäni se ei ole kovinkaan paljoa muuttunut siitä kun aloitin, mutta esimerkiksi twiittien maksimipituus muutetiin vuonna 2017 140:stä merkistä 280:een. 

Minun näkemykseni on, että Twitter ei ole paras sosiaalisen median kanava yrityksen tai tuotteiden mainostamiseen. Siihenkin toki sitä myös käytetään, mutta muuta sisältöä on niin paljon niin mielestäni mainokset hukkuvat sekaan herkemmin kuin joissain muissa kanavissa. Omalla syötteellä sponsoroituja eli maksettuja mainostwiittejä näkyy lähinnä ihmisten omista tileistä, eli he haluavat kartuttaa seuraajakuntaa. Mielestäni tämäkään ei ole kovinkaan järkevää. Aktiivinen twiittailu, ihmisten kanssa keskustelu ja hashtagien eli aihetunnisteiden käyttäminen on tehokkaampi tapa.

 

Pinterest

Toiseksi kanavaksi valitsin Pinterestin, jota itse en ole juurikaan käyttänyt. Joskus joissain kouluprojekteissa olen ehkä saattanut eksyä Google-kuvahaun kautta, mutta minulla ei esimerkiksi ollut alunperin sinne tiliä. 

Pinterest on siis kuvanjakopalvelu, jossa jaetaan omia kuvia ja kerätään muiden jakamia kuvia omaan kokoelmaan. Kuvista voi sitten muodostaa tauluja, jotka sisältävät useita kuvia esimerkiksi tietyn aiheen ympäriltä. Pinterestiin lisättyjä kuvia kutsutaan "pinneiksi". Pääasiassa Pinterestiin julkaistavat kuvat liittyvät inspiraation hakemiseen, ideoihin, mieltymyksiin, kiinnostuksen kohteisiin ja intohimoihin. Mielestäni Pinterest on hyvä kanava esimerkiski sisustusideoihin tai juhlien järjestämisen avuksi, koska sisältöä todella paljon. 

Yritykselle Pinterest voi olla monella tapaa hyvä ja hyödyllinen palvelu. Luomalla oman tilin ja lisäämällä sinne kuvia yrityksen ihmisistä ja tuotteista rakentaa avointa yrityskuvaa. Mielestäni parhaiten Pinterest toimii sisustus- tai käsityöalojen yrityksille. Myös ravintolat voivat saada paljonkin irti Pinterestistä.

Itse työskentelen tällä hetkellä kaupan alalla päivittäistavaran toimituksen puolella. Mielestäni tälle alalle Pinterestillä ei ole paljonkaan annettavaa muuten kuin brändin luomisessa, mutta siihenkin on olemassa parempiakin kanavia (esim. Instagram).