Tässä tehtävässä tutustun kolmen eri kaupan alan yrityksen sosiaalisen median tileihin ja -käyttäytymiseen.

Ensimmäinen yritys on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. K-ryhmä, jonka muodostaa Kesko ja K-kauppiaat, työllistää Suomessa noin 43 000 henkeä. Keskon kotisivut ovat erittäin ammattimaiset ulkomuodoltaan ja käyttömukavuudeltaan. Sivujen alabannerista löytyvät linkit Facebookiin, Twitteriin, LinkedIniin sekä YouTubeen ja näin oletan, ettei heillä muita somekanavia ole tällä hetkellä käytössä. Heidän Facebook-tilillään on monenlaista sisältöä aina työntekijöiden esittelyvideoista lahjavinkkeihin ja muun tyylisiin mainoksiin. Twitter-tilillä on käytännössä sama sisältö kuin Facebookissa. Sekä Twitterissä että Facebookissa yritys vastailee muiden kommentteihin sekä palautteisiin aktiivisesti. Myös LinkedInin tilillään heillä on sama sisältö, kuten myös Instagramissa jonka löysin lopulta googlettamalla. Uratarinoita, työmahdollisuuksia, mainoksia ja kampanjavideoita löytyy myös YouTube-kanavalta, mutta sen lisäksi myös pidempiä videoita, kuten esittely Kesko Logistiikasta. Videot ovat ammattimaisesti käsiteltyjä ja kuvattuja ja niissä on osassa jopa tekstitykset.

Toinen yritys on saksalaislähtönen kansainvälinen päivittäistavaraketju Lidl, joka toimii jopa 29 maassa. Heidän Suomen osuutensa työllistää noin 5100 henkeä. Lidlin verkkosivut ovat edellämainitun K-ryhmän tapaan erittäin ammattimaiset ja siistit. Sivujen alaosasta löytyy kookkaat linkit kaikkiin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin, Instagramiin, LinkedIniin, Twitteriin ja YouTubeen. Sisältö Facebookissa ja Instagramissa on käytännössä pelkästään mainostamista. Twitterissä ja LinkedInin puolella he keskustelevat ja tekevät keskustelunavauksia, esittelevät henkilöstöään sekä mainostavat myymälöitään ja tuotteitaan. YouTubesta löytyy puolestaan löytyy ammattimaisesti tehtyjä uratarinavideoita ja jopa animaatioita mainosvideoiden ja reseptivinkkien seasta. 

Kolmanneksi yritykseksi halusin valita pienemmän saman alan toimijan ja päädyin tavaratalo Kärkkäiseen. Heidän verkkosivuiltaan en löytänyt minkäänlaisia linkkejään mihinkään somekanaviin. Facebookista lyötyy kuitenkin ainakin tilejä. Heillä on nimittäin ilmeisesti jokaiselle tuoteosastolle omat Facebook-sivunsa. Näillä kaikilla on käytännössä pelkästään mainossisältöä sekä myös joitain rekrytointijulkaisuja. Tuoteosastoiden omilla tileillä on osastoiden tuotteiden mainoksia. Muita somekanavia en Kärkkäiseltä löytänyt.

Yhteenvetona voisi sanoa, että näillä kahdella isommalla on samat kanavat ja samantyylistä sisältöä kanavillaan. Kärkkäinen voisi mielestäni laajentaa markkinointiaan muihinkin kanaviin.