Sosiaalisen median hyödyntäminen omalla alalla

Työskentelen tällä hetkellä osa-aikaisena kuljetusalan tehtävissä, mutta tämän tehtävän osalta ajattelin pureutua sosiaalisen median käyttöön harrastukseni salibandyn ja seuramme kautta, koska olen itse siinä ja sen somen tekemisessä tiiviimmin mukana. 

Urheilussa ylipäätään sosiaalinen media näyttelee erittäinkin isoa roolia tänä päivänä. Siellä markkinoidaan ottelutapahtumia, esitellään joukkueen jäseniä, seurataan pelejä, markkinoidaan oheistuotteita jne. Twitter ja Instagram ovat ehkä yleisimmin käytettyjä kanavia. Mielestäni jenkkisarjat NBA, NFL ja NHL ovat tässä edelläkävijöitä. Joukkueiden tai liigan tilejä seuraamalla voit käytännössä "reaaliajassa" seurata otteluiden tapahtumia ja nähdä kuvia ja videoita niistä. Myös kaikki uutiset joukkueisiin ja pelaajiin liittyen tulevat ensin sosiaaaliseen mediaan.

Meidän seuramme käyttää tällä hetkellä kolmea kanavaa: Facebookia, Instagramia ja YouTubea. Toki seuran sisäiseen viestintään käytämme muitakin, mutta tässä kohtaa ne eivät ole relevantteja. Mielestäni Instagram on meidänlaisen salibandyseuran markkinointiin ylivertainen työkalu. Lähes kaikki joita tekemisemme voisi kiinnostaa, eli nuoret, ovat siellä. Käytämmekin Instagramia aktiivisimmin näistä kolmesta. Markkinoimme pelejämme, haastattelemme pelaajia ja julkaisemme uutisia. Story-ominaisuus on myös kovalla käytöllä pelaajien itsensä toimesta. Katsojat pääsevät seuraamaan esimerkiksi jonkun pelaajan päivää ja näin saamme tuotettua monia kiinnostavaa sisältöä ja sen kautta myös tuotua katsojia lähemmäs pelaajan arkea.

YouTube on käytännössä alusta vain ottelukoosteiden julkaisulle. Kotipelien jälkeen mahdollisimman nopeasti pyrimme julkaisemaan videokoosteen ottelusta, jossa näkyy maaleja ja muita oleellisia asioita. Pyrimme muokkaamaan koosteet tarpeeksi lyhyeksi ja siten, että niitä kiinnostaisi katsella. 

Facebookiin julkaisemme käytännössä samantyylistä sisältöä kuin Instagramiin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Otteluennakot, pelitapahtumien markkinointi sekä otteluraportit julkaisemme Facebookiin. Mielestäni se ei ole alustana enää nykypäivänä niin hyvä tällaiselle sisällölle, että siihen kannattaisi keskittyä sen enempää. Käyttäjät ovat siirtäneet huomionsa muualle, pääasiassa Instagramiin. 

Tällä hetkellä nämä kanavat näillä resursseilla ovat mielestäni tarpeeksi meille. Toki esimerkiksi Twitteriä voisi hyödyntää esimerkiksi pelien liveseurantaan ja muuhun vastaavaan, mutta se vaatisi aina enemmän ja enemmän resursseja joita meidän kaltaisella seuralla ei kuitenkaan aivan loputtomasti ole.