Tässä tehtävässä perehdyin Yleisradion toimintalinjauksiin (https://yle.fi/aihe/artikkeli/sosiaalisen-median-toimintalinjaukset) sosiaalisen median suhteen. Sivulla mainitaan, että heillä vastaavat toimittajat ovat laatineet kyseiset linjaukset. Mielestäni sosiaalisen median pelisääntöjen luominen tulisi ollakin yrityksissä asiaan syvemmin perehtyneiden vastuulla.

Yle painottaa, että työntekijöiden toiminta sosiaalisessa mediassa tulisi olla vapaa-ajalla samoja arvoja ajavaa kuin heidän toiminta ylipäätään muutenkin eli esimerkiksi riippumattomuutta. Kaupallisen tuotemerkkien mainostaminen kielletään erikseen säännöissä. Toimintaohjeen perussanoma on se, että Ylen työntekijöiden tulisi aina ajatella omaa ja Ylen uskottavuutta ja luotettavuutta. Mielipiteiden ilmaisulla ja muulla toiminnalla yleläisen ei tule vaarantaa yhtiön imagoa. Myös kollegoiden arvostusta korostetaan. Ylen sisältöjen esille tuomisesta työntekijöiden omilla kanavilla voidaan sopia erikseen käyttäjän itsensä suostumuksella.